森田 誠

(Makoto Morita)

Profile 

1972年 京都市生まれ

1993年 京都歯科医療技術専門学校卒

1993年 岡部歯科医院勤務

1998年 北山茂野歯科医院勤務

2003年 京都 歯立屋 設立

2017年 7月Willi Geller氏にメンバー加盟を許される

2017年 8月oral design KYOTOに社名変更

 

大阪セラミックトレーニングセンター週末コース終了

バーレン(現 彩雲) oral design コース終了

 

1972  Born in Kyoto

1993  Graduated from Kyoto College of Dental Hygienists & Technicians

1993  Worked for Okabe Dental Clinic

1998  Worked for Kitayama Shigeno Dental Office

2003  Established Kyoto Shitateya

2017  Became Oral Design member

2018  Established oral design KYOTO

 

Completed Osaka Ceramic Training Center

 

Completed oral design SAIUN course    


 講演タイトル

「笑顔のために最善を尽くす

 

 

 抄録

Keyword:患者とのコミュニケーション

 

「Mr.Geller氏の様なフルマウスを作りたい!」「セラミックワークを上手くなりたい!」という目標を持ち、Creation陶材を使用し歯科技工士になり25年の歳月が過ぎて頑張ってきました。

 

  ある程度セラミッククラウンの色調再現、形態再現ができようになってきたここ2年くらいの間に考えさせられるケースに出会いました。補綴物を製作する上で、もちろん、色調、形態、歯肉に与えるカントゥア、配列、スマイルラインなどを考慮して製作する事が、歯科技工士として当然なのですが、ある一人の患者との出会いで、「患者がどの様な歯を求めておられているのか?」を、患者の視点で見なければならないということを重要と非常に感じました。決して技工士視点ではなく患者の意思を尊重し、そこに技工士として如何にサポートし、修正、修飾が出来るかが、大切な事であると感じました。その結果、最終的に患者には笑顔が生まれ、歯科医師、我々歯科技工士が喜びと感じ、歯科治療の成功と言えることに気がつきました。

 

 

 そこで、がむしゃらに補綴物を製作するだけではなく、こういった患者とのコミュニケーションから生まれる歯科治療を、これからの世代の技工士に、そういった喜びを経験をして気がついて欲しいと思います。

 

 

Lecture title

“Doing the Best for Smiles”

 

Summary

Keyword: Communication with patients

For 25 years since I became a dental technician, I strived to improve my skills desiring “I want to make a full mouth reconstruction case like what Mr. Geller makes.”

Two years ago, I encountered a patient who changed the way I think.  By that time, I was able to make the restorations with decent shade and shape.  When fabricating the restorations, it is normal for us to consider shade, morphology, tissue contour, tooth arrangement, smileline, and etc.  However, this patient changed me to think “what he or she want” from their point of view rather than our point of view.   I felt it is very important to understand what they want, and respect it, and support it to make modifications on the restorations.  As a result, the patient finally can smile – dentists and dental technicians should feel it as a pleasure - this is the success of the treatment.  

Therefore, I would like to share with next generation technicians the pleasure for fulfilling patient’s desires through communicating effectively.